Stockholms Handelskammare - Stockholms Handelskammare sĂ€ger nej till höghastighetsbanorna – vill se fler investeringar över hela landet

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Stockholms Handelskammare sĂ€ger nej till höghastighetsbanorna – vill se fler investeringar över hela landet
Infrastruktur

Stockholms Handelskammare sĂ€ger nej till höghastighetsbanorna – vill se fler investeringar över hela landet

Publicerad 26 juni 2019 09:33 Uppdaterad 26 juni 2019 09:34
HöghastighetsjÀrnvÀg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö innebÀr mycket höga kostnader men alldeles för smÄ samhÀllsnyttor. Det visar en ny rapport frÄn Stockholms Handelskammare dÀr istÀllet alternativa infrastrukturprojekt med större vÀrden i hela Sverige föreslÄs.

– SpĂ„r och tĂ„g Ă€r bra men inte alla typer eller till vilket pris som helst. VĂ„rt alternativ visar pĂ„ möjligheten för Sverige att för ungefĂ€r samma kostnad fĂ„ mer tĂ„g för pengarna. VĂ„rt alternativa paket har större potential att minska utslĂ€ppen, gynnar hela landet och Àr mer framtidsorienterat, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Rapporten har analyserat planerna pÄ höghastighetsjÀrnvÀg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Slutsatserna pekar bland annat pÄ att passagerarunderlaget för banor av detta slag Àr otillrÀckligt i Sverige, att den befintliga kapacitetsutmaningen gÄr att lösa bÀttre pÄ annat sÀtt samt att klimatskulden frÄn projektet riskerar att bli permanent.

– HöghastighetstĂ„g riskerar att endast bli högkostnadstĂ„g. Bygget av en ny lĂ„ngvĂ€ga höghastighetsjĂ€rnvĂ€g medför enorma kostnader, bĂ„de ekonomiskt och för miljön. Prislappen om 230 miljarder kronor tĂ€cker inte kostnaden för stationer och anslutande infrastruktur. Det vore ansvarslöst av regeringen och dess stödpartier att gĂ„ vidare med detta, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammare anser att det finns andra projekt med större samhÀllsekonomisk nytta som har bÀttre spridning över hela landet och som dessutom bejakar den snabba teknikutvecklingen.

Konsultföretaget WSP har inventerat infrastrukturprojekt och Stockholms Handelskammare har dÀrefter gjort ett urval av projekt som sammantaget kostar ungefÀr lika mycket som den planerade höghastighetsjÀrnvÀgen.

– Det Ă€r problematiskt att göra en dyr högriskinvestering i södra Sverige samtidigt som infrastrukturen Ă€r eftersatt i andra delar av landet. Vi menar att det Ă€r bĂ€ttre att lösa kapacitetsproblemen, bygga tunnelbana frĂ„n Malmö till Köpenhamn, satsa pĂ„ trafiken mellan Göteborg och Oslo samt mellan Stockholm och Oslo, finansiera Norrbotniabanan, bygga fĂ€rdigt ringleden runt huvudstaden med spĂ„r och mer dĂ€rtill, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

I Stockholms Handelskammares förslag ryms Àven en satsning pÄ laddinfrastruktur för elbilar i form av 150 000 laddstolpar som subventioneras till 50 procent.

– Det kan pĂ„ allvar förĂ€ndra förutsĂ€ttningarna att vĂ€lja en elbil och kan dĂ€rför ge effekt pĂ„ utslĂ€ppen relativt snabbt. För att minska utslĂ€ppen Ă€r det en mer effektiv lösning Ă€n att bygga höghastighetsjĂ€rnvĂ€g. SpĂ„ren genererar utslĂ€pp under byggprocessen och blir i bĂ€sta fall klimatneutral framĂ„t Ă„r 2070-2075, förutsatt att vi inte nĂ„r mĂ„let om fossilfri fordonsflotta till 2030 och att flygen slĂ€pper ut lika mycket Ă„r 2060 som i dag. Blir vĂ€g- och flygtrafiken renare sĂ„ tar det ocksĂ„ lĂ€ngre tid för spĂ„ren att ”spara in” sina utslĂ€pp, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Alternativa investeringar i infrastrukturprojekt frÄn Stockholms Handelskammares rapport:

  1. Utbyggnad av befintlig stambana.
  2. Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.
  3. DubbelspÄr mellan GÀvle och Sundsvall.
  4. Halvera restiden med tÄg mellan Stockholm och Oslo.
  5. Korta restiderna genom dubbelspÄr mellan Göteborg och Oslo.
  6. Finansiera Norrbotniabanans strÀcka mellan SkellefteÄ och LuleÄ.
  7. Bygg Östlig förbindelse med spĂ„r.
  8. 150  000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent.

Ladda ner och lÀs hela rapporten Nej till höghastighetstÄg hÀr.