Stockholms Handelskammare - Stockholms stora publikdragare fÄr Boosting the Capital-priset

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter BesöksnÀring & kultur / Stockholms stora publikdragare fÄr Boosting the Capital-priset
BesöksnÀring & kultur

Stockholms stora publikdragare fÄr Boosting the Capital-priset

Publicerad 1 februari 2019 11:49 Uppdaterad 2 februari 2019 05:35
Köerna pĂ„ Blasieholmen har ringlat lĂ„nga som till en rockkonsert. Över 300 000 besökte nyrenoverade Nationalmuseum de första tre mĂ„naderna efter öppningen i oktober. Oavsett om det Ă€r konsten som drar eller nyfikenheten pĂ„ ombyggnationen Ă€r Nationalmuseum just nu Stockholms stora publikdragare. Museet gör Stockholm Ă€nnu mer attraktivt och fĂ„r dĂ€rför Boosting the Capital-priset.

Susanna Pettersson, överintendent Nationalmuseum tog emot priset hos Stockholms Handelskammare.

SportfrĂ„gan – hur kĂ€nns det att vinna Boosting the Capital-priset?

– Det kĂ€nns sĂ„klart jĂ€ttekul. Vi Ă€r mycket stolta över det hĂ€r och det visar hur betydelsefullt Nationalmuseum Ă€r för Stockholm, sa Susanna under Stockholmslunchen dĂ€r priset delades ut.

Efter en över fem Är lÄng och mycket omfattande renovering öppnade Nationalmuseum Äter sina dörrar i oktober förra Äret.

– De första mĂ„naderna har varit otroligt roliga! FrĂ„n oktober till december hade nationalmuseum över 300 000 besökare och fortsĂ€tter det pĂ„ samma sĂ€tt, rĂ€knar vi med mellan 1,2 – 1,5 miljoner besökare under första Ă„r. Det Ă€r helt fantastiska siffror. Vi har fĂ„tt vĂ€ldigt mycket positiv feedback vilket visar att folk uppskattar det Nationalmuseum har att erbjuda

Vilken Àr kulturens roll för att skapa en spÀnnande och attraktiv stad?

– Kultur Ă€r en jĂ€tteviktig del av alla stĂ€der. BĂ„de för att öka stadens konkurrenskraft som turistdestination men ocksĂ„ för att kulturella nĂ€ringar bidrar till skapa jobb och rörelse. DĂ€rför Ă€r vi glada och stolta över möjligheten att driva och utveckla Nationalmuseum. Samtidigt ser vi behovet av större satsningar pĂ„ kultur i Stockholmregionen, avslutar Susanna.


Om Boosting the Capital-priset

Stockholms Handelskammares Boosting the Capital-pris gÄr till personer och initiativ som pÄ olika sÀtt gör vÄr huvudstadsregion roligare, mer innovativ, inkluderande och utÄtriktad. Initiativ och projekt som helt enkelt boostar Stockholm.