Stockholms Handelskammare - "Sveriges tillvÀxtmotor har drabbats av vÀxtvÀrk"

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / "Sveriges tillvÀxtmotor har drabbats av vÀxtvÀrk"
Infrastruktur

"Sveriges tillvÀxtmotor har drabbats av vÀxtvÀrk"

Publicerad 13 april 2016 03:49 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Stockholm-MÀlardalsregionen har till viss del drabbats av vÀxtvÀrk. Uteblivna eller för smÄ satsningar pÄ kollektivtrafiken blir en bromskloss för hela regionens arbets- och bostadsmarknad och för hela Sveriges tillvÀxt, skriver tio landstings- och regionrÄd frÄn sex regioner och landsting.

Stockholm-MÀlardalsregionen Àr Sveriges tillvÀxtmotor. I vÄra lÀn bor nÀstan hÀlften av Sveriges befolkning och med hÀlften av Sveriges sysselsÀttning i vÄra lÀn skapas hÀlften av landets tillvÀxt. Kollektivtrafiken har en viktig del i att skapa förutsÀttningarna för detta och sedan 1990-talet har kollektivtrafiken skiftat fokus till att Àn mer bidra till regional utveckling och tillvÀxt.

En viktig del har varit utbyggnaden av snabbare regionaltÄgstrafik som möjliggör lÀngre pendling Àn vad som Àr möjligt med bil, buss eller pendeltÄg. Med delvis nybyggda banor och moderna tÄg har blivit möjligt att dagligen pendla mellan orter inom hela vÄr region.

Om knappt ett Är tas Citybanan under Stockholm i drift och nÀr pendeltÄgen flyttas ned under jord möjliggörs ökad kapacitet för arbetspendling. För att nyttja denna mÄngmiljardinvestering köps nu nya regionaltÄg in. I en första bestÀllning rör det sig om 33 tÄg med totalt lika mÄnga sittplatser som samtliga SJ-tÄg i hela landet.

Till detta hör
 ocksÄ att tillvÀxten i Stockholm-MÀlardalsregionen varit sÄ snabb att regionen till viss del drabbats av vÀxtvÀrk. I rusningstid Àr regionaltÄg och pendeltÄg fulla och det har inte funnits plats pÄ spÄren för fler tÄg. Det Àr tyvÀrr ocksÄ sÄ att administrativa grÀnser gör att vissa resor, framförallt sÄdana som involverar bÄde regionaltÄg och lokal kollektivtrafik, ibland blir orimligt dyra.

Vi har tagit vÄrt ansvar och Àr villiga att göra mer. Ytterst mÄste regeringen ocksÄ nu visa att den Àr beredd att investera i Stockholm-MÀlardalsregionen. 

Investeringar i infrastruktur och underhÄll av tÄgrÀlsen har varit gravt eftersatt i decennier. I regeringens arbete med att ta fram en infrastrukturproposition har vi gemensamt stÀllt krav pÄ att infrastrukturen och arbetspendlingen i vÄr region mÄste prioriteras.

Trafikverkets mÄlsÀttning om att efterslÀpande underhÄll av transportinfrastruktur ska ÄtgÀrdas under kommande tolvÄrsperiod mÄste uppfyllas av regeringen och sÀkerstÀllas nödvÀndig finansiering. I nÀrtid behöver regeringen sÀnda signaler om översyn av regressrÀtten i jÀrnvÀgstrafiken och prioriteringar av regional- och pendeltÄg vid fördelning av tÄglÀgen.

I kommande samtal inom ramen för Sverigeförhandlingen behöver det ocksÄ göras klart att planerna för höghastighetstÄgen inte leder till undantrÀngning av kollektivtrafik och regionaltrafik.

Som planerna ser ut kommer dock de nya stambanorna sluta i JÀrna söder om SödertÀlje, resten av strÀckan in till Stockholm kommer tÄgen nyttja Grödingebanan. Det riskerar leda till mer trÀngsel pÄ spÄren och undantrÀngning av kollektivtrafiken.

Det Àr dÀrför i högsta grad ett nationellt intresse att de satsningar som nu görs pÄ nya stambanor inte sker pÄ bekostnad av andra angelÀgna infrastruktursatsningar. Utbyggnaden av nya stambanor mÄste ocksÄ inkludera ökad kapacitet hela strÀckan in till Stockholm C och vidare upp till Arlanda för att sÀkerstÀlla en bra tillgÀnglighet till landets viktigaste internationella flygplats.

För oss, företrÀdare frÄn flera olika partier och skilda lÀn, Àr den regionala tÄgtrafiken oerhört viktig. Uteblivna eller tillbakahÄllna kollektivtrafiksatsningar i Stockholm-MÀlardalsregionen kommer fungera som en bromskloss för vÄr regions arbets- och bostadsmarknad och dÀrmed hela Sveriges tillvÀxt.
 

  • Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsrĂ„d (M) Stockholms lĂ€ns landsting
  • Monica Johansson, finanslandstingsrĂ„d (S) Landstinget Sörmland
  • Magnus Leivik, oppositionslandstingsrĂ„d (M), Landstinget Sörmland
  • Tommy Levinsson, kollektivtrafiklandstingsrĂ„d (S) VĂ€stmanland lĂ€ns landsting
  • Bertil Kinnunen, landstingsrĂ„d (S) Landstinget Uppsala lĂ€n
  • Johan Örjes, oppositionslandstingsrĂ„d (C) Landstinget Uppsala lĂ€n
  • Mats Gunnarsson, regionrĂ„d (MP) Region Örebro lĂ€n
  • Urban Svensson, ersĂ€ttare (KD) regionstyrelsen Region Örebro lĂ€n
  • Göran Gunnarsson, regionrĂ„d (C) Region Östergötland
  • Jan Owe-Larsson, 2:e vice ordförande (M) Trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden Region Östergötland


Debattartikeln publicerades i Dagens SamhÀlle, "Sveriges tillvÀxtmotor har drabbats av vÀxtvÀrk" den 13/4-16