Stockholms Handelskammare - "Sveriges tillväxtmotor har drabbats av växtvärk"

Jag förstår! På denna webbplats använder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / "Sveriges tillväxtmotor har drabbats av växtvärk"
Infrastruktur

"Sveriges tillväxtmotor har drabbats av växtvärk"

Publicerad 13 april 2016 03:49 Uppdaterad 13 april 2016 03:51
Stockholm-Mälardalsregionen har till viss del drabbats av växtvärk. Uteblivna eller för små satsningar på kollektivtrafiken blir en bromskloss för hela regionens arbets- och bostadsmarknad och för hela Sveriges tillväxt, skriver tio landstings- och regionråd från sex regioner och landsting.

Stockholm-Mälardalsregionen är Sveriges tillväxtmotor. I våra län bor nästan hälften av Sveriges befolkning och med hälften av Sveriges sysselsättning i våra län skapas hälften av landets tillväxt. Kollektivtrafiken har en viktig del i att skapa förutsättningarna för detta och sedan 1990-talet har kollektivtrafiken skiftat fokus till att än mer bidra till regional utveckling och tillväxt.

En viktig del har varit utbyggnaden av snabbare regionaltågstrafik som möjliggör längre pendling än vad som är möjligt med bil, buss eller pendeltåg. Med delvis nybyggda banor och moderna tåg har blivit möjligt att dagligen pendla mellan orter inom hela vår region.

Om knappt ett år tas Citybanan under Stockholm i drift och när pendeltågen flyttas ned under jord möjliggörs ökad kapacitet för arbetspendling. För att nyttja denna mångmiljardinvestering köps nu nya regionaltåg in. I en första beställning rör det sig om 33 tåg med totalt lika många sittplatser som samtliga SJ-tåg i hela landet.

Till detta hör
 också att tillväxten i Stockholm-Mälardalsregionen varit så snabb att regionen till viss del drabbats av växtvärk. I rusningstid är regionaltåg och pendeltåg fulla och det har inte funnits plats på spåren för fler tåg. Det är tyvärr också så att administrativa gränser gör att vissa resor, framförallt sådana som involverar både regionaltåg och lokal kollektivtrafik, ibland blir orimligt dyra.

Vi har tagit vårt ansvar och är villiga att göra mer. Ytterst måste regeringen också nu visa att den är beredd att investera i Stockholm-Mälardalsregionen. 

Investeringar i infrastruktur och underhåll av tågrälsen har varit gravt eftersatt i decennier. I regeringens arbete med att ta fram en infrastrukturproposition har vi gemensamt ställt krav på att infrastrukturen och arbetspendlingen i vår region måste prioriteras.

Trafikverkets målsättning om att eftersläpande underhåll av transportinfrastruktur ska åtgärdas under kommande tolvårsperiod måste uppfyllas av regeringen och säkerställas nödvändig finansiering. I närtid behöver regeringen sända signaler om översyn av regressrätten i järnvägstrafiken och prioriteringar av regional- och pendeltåg vid fördelning av tåglägen.

I kommande samtal inom ramen för Sverigeförhandlingen behöver det också göras klart att planerna för höghastighetstågen inte leder till undanträngning av kollektivtrafik och regionaltrafik.

Som planerna ser ut kommer dock de nya stambanorna sluta i Järna söder om Södertälje, resten av sträckan in till Stockholm kommer tågen nyttja Grödingebanan. Det riskerar leda till mer trängsel på spåren och undanträngning av kollektivtrafiken.

Det är därför i högsta grad ett nationellt intresse att de satsningar som nu görs på nya stambanor inte sker på bekostnad av andra angelägna infrastruktursatsningar. Utbyggnaden av nya stambanor måste också inkludera ökad kapacitet hela sträckan in till Stockholm C och vidare upp till Arlanda för att säkerställa en bra tillgänglighet till landets viktigaste internationella flygplats.

För oss, företrädare från flera olika partier och skilda län, är den regionala tågtrafiken oerhört viktig. Uteblivna eller tillbakahållna kollektivtrafiksatsningar i Stockholm-Mälardalsregionen kommer fungera som en bromskloss för vår regions arbets- och bostadsmarknad och därmed hela Sveriges tillväxt.
 



Debattartikeln publicerades i Dagens Samhälle, "Sveriges tillväxtmotor har drabbats av växtvärk" den 13/4-16