Stockholms Handelskammare - Trafikkaos: DÀrför behövs Gröna LÀnken

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Trafikkaos: DÀrför behövs Gröna LÀnken
Infrastruktur

Trafikkaos: DÀrför behövs Gröna LÀnken

Publicerad 28 augusti 2018 08:36 Uppdaterad 27 augusti 2018 04:56
Igenkorkade gator stoppar sÄvÀl busstrafik som varuleveranser. Pendel- och tunnelbanetÄg Àr överfulla. Det blir allt svÄrare att ta sig frÄn ett omrÄde till ett annat. Stockholm Àr pÄ vÀg att bli en
delad stad.

Trots att Stockholms kollektivtrafik rankas nÀst bÀst i vÀrlden och vi Àger fÀrre bilar per person Àn de flesta andra européer behöver en vÀxande stad vÀgar. Annars kan varken bussarna, godstrafiken eller de som mÄste anvÀnda bilen ta sig fram.

I dag tvingas stora delar av trafiken köra rakt genom centrala Stockholm pÄ grund av det höga trycket pÄ Essingeleden. NÀr den öppnades 1967 hade Stockholms lÀn 1,4 miljoner invÄnare. 2017 hade antalet ökat till drygt 2,3 miljoner och om 15 Är passeras 3 miljoner. Essingeleden byggdes för att klara 80 000 fordon per dygn, men i dag passerar i genomsnitt 140 000 fordon varje dag.

LÖSNING

Bygg Östlig förbindelse – den Gröna LĂ€nken

Den kraftiga befolkningsökningen krÀver hÄllbara investeringar i regionens infrastruktur.

– Den viktigaste Ă„tgĂ€rden Ă€r att bygga klart ringleden runt Stockholm, sĂ€ger Karin Malmström vid Stockholms Handelskammare. Det saknas knappt en fjĂ€rdedel för att trafiken ska kunna ta vĂ€gen runt om istĂ€llet för genom staden.

En av regionens största utmaningar Àr kompetensförsörjningen. Det finns fler arbetstillfÀllen norr om stan och fler bostÀder söderut. En fungerande arbetsmarknadsregion förutsÀtter att
det blir enklare att ta sig mellan de olika lÀnshalvorna. En komplett ringled runt staden skulle förkorta bÄde restiderna och antalet resta kilometer.

Blir det inte fler bilar med nya vÀgar?

– Vi mĂ„ste planera för ett smart transportsystem som Ă€r hĂ„llbart pĂ„ lĂ„ng sikt. Den omstĂ€llning till klimatneutrala transporter och en fossilbrĂ€nslefri fordonsflotta som pĂ„börjats visar vĂ€gen för hur vi kan hantera regionens tillvĂ€xt.

I Gröna lÀnken ser vi utbyggd kollektivtrafik med till exempel elvÀg dÀr fordonen laddas under fÀrd.

Med Gröna LÀnken Àr det dessutom möjligt att minimera trafiken i innerstaden, med bÀttre luft och en attraktivare stad som resultat.

DETTA TYCKER HANDELSKAMMAREN

  • Bygg Östlig förbindelse.
  • Bygg ihop söderort med TvĂ€rförbindelse Södertörn.
  • Bygg ut E4/E20 över SödertĂ€lje kanal.

VÅRA FÖRSLAG

  • Bygg Östlig förbindelse.
  • Bygg tvĂ€rförbindelse Södertörn.
  • Bygg ny förbindelse vid SödertĂ€lje kanal.

LÀs mer i Handelskammartidningen STHLM