Stockholms Handelskammare - Vingklipp inte Bromma flygplats

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Företagsklimat / Vingklipp inte Bromma flygplats
Företagsklimat

Vingklipp inte Bromma flygplats

Publicerad 22 maj 2014 11:08 Uppdaterad 19 juni 2017 02:29
En nedlĂ€ggning av Bromma flygplats, som (V) och (MP) vill, vore en dolkstöt i ryggen pĂ„ nĂ€ringslivet. Framför allt drabbas de orter som Ă€r beroende av bra förbindelser med Stockholm, skriver Maria Rankka och Stephan MĂŒchler.

Sverige Àr det land i EU som har lÀngst avstÄnd mellan landsÀndarna. AvstÄnden gör oss helt beroende av vÀlfungerande flygtrafik. Av de dryga tvÄ miljoner resor som görs varje Är pÄ Bromma Àr hela 90 procent arbetsrelaterade. Med sÄ mÄnga som reser i tjÀnsten har Bromma kommit att bli en utprÀglad peakflygplats, dÀr huvuddelen av trafiken sker pÄ morgnar och kvÀllar. De tiderna Àr samtidigt de mest belastade pÄ Arlanda, vilket gör det omöjligt att flytta över trafiken till Arlanda. Kapaciteten rÀcker inte till.

Med hĂ„rd konkurrens om attraktiva slottider pĂ„ Arlanda, Ă€r sannolikheten stor att nĂ„got av de största flygbolagen som flyger inrikes slĂ„s ut vid en nedlĂ€ggning av Bromma. Följden blir fĂ€rre flygningar till nyckelorter som Malmö, Göteborg, Visby, UmeĂ„, Åre/Östersund och Ronneby. Genom att enkelheten, smidigheten och det citynĂ€ra lĂ€get gĂ„r förlorat och det enda alternativet Ă€r att resa till och frĂ„n Arlanda, kan flertalet av dessa resenĂ€rer inte rĂ€kna med att ta sig till affĂ€rs­partners och kunder i andra delar av landet inom loppet av en arbetsdag. 60 procent av passagerarna pĂ„ Bromma en vanlig vardag reser till eller frĂ„n Malmö, Göteborg eller UmeĂ„.

Bra infrastruktur och god flygtillgÀnglighet Àr viktigt för Sveriges konkurrenskraft. Konkurrensen frÄn utlandet Àr knivskarp och vÄr uppgift Àr att gemensamt se till att Sverige Àven framöver har de bÀsta förutsÀttningarna för att kunna locka hit kompetens, investeringar och nya huvudkontor.

Stockholm Ă€r idag konkurrenskraftigt och detta trots att flygtillgĂ€ngligheten rankas som en av regionens största akilleshĂ€lar. Att bĂ„da flygplatsernas framtid Ă€r osĂ€ker – med ett nedlĂ€ggningshot som vilar över Bromma och ett miljötillstĂ„nd som kan göra att Arlanda kraftigt mĂ„ste reducera sin kapacitet, Ă€r dĂ€rför ytterst orovĂ€ckande.

Det Àr dags att börja ta hotet om en nedlÀggning av Bromma flygplats pÄ allvar. Vi vill dÀrför stÀlla en rak frÄga till Socialdemokraterna: Kommer ni att gÄ pÄ VÀnsterpartiets och Miljöpartiets linje vid eventuella regeringsförhandlingar i höst och genomföra en nedlÀggning av Bromma flygplats?

Om Bromma lÀggs ned kommer notan att betalas av anstÀllda som riskerar att förlora sina jobb bÄde i och utanför Stockholm. Strypt tillgÀnglighet slÄr Àven direkt mot stadens attraktivitet och mot vÄr förmÄga att locka hit internationella investeringar och nya huvudkontor. NÀr fokus borde vara pÄ att öka tillgÀngligheten och öppenheten riskerar Sverige att gÄ en helt annan vÀg.

VÄra snabbvÀxande storstadsregioner stÄr och faller med hur flygtillgÀngligheten utvecklar sig.

Maria Rankka, vd Stockholms handelskammare

Stephan MĂŒchler, vd Sydsvenska industri- och handelskammare


Artikeln publicerades i Dagens SamhÀlle den 22 maj 2014.