Stockholms Handelskammare - 22 nya tunnelbanestationer ger 200 000 bostÀder

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

BostÀder

22 nya tunnelbanestationer ger 200 000 bostÀder

Publicerad 10 oktober 2017 Uppdaterad 18 oktober 2017
Stockholms lÀn Àr en av Europas snabbast vÀxande regioner och en attraktiv plats för företagsetableringar. För att hantera befolkningstillvÀxten föreslÄr Stockholms Handelskammare i en ny rapport att tunnelbanan byggs ut med 22 nya stationer, vilket kan ge 200 000 nya bostÀder.

- Mycket av det vi föreslÄr borde egentligen vara pÄ plats redan i dag. Kapaciteten Àr otillrÀcklig, samtidigt som Stockholms lÀn vÀxer med nÀrmare 40 000 mÀnniskor varje Är. Nu krÀvs det framtidsinriktade beslut frÄn politikens sida.

Det sÀger Daniella Waldfogel, nÀringspolitisk expert pÄ Stockholms Handelskammare.

- Utbyggd tunnelbana Àr bra för miljön, den ekonomiska utvecklingen och de tiotusentals personer som varje dag kommer utnyttja fÀrdmedlet, avslutar Daniella Waldfogel.

Fakta om Handelskammarens tunnelbanerapport

Handelskammaren har tillsammans med Tyréns tagit fram en framtidsplan för tunnelbaneutbyggnad och kombinerat den med bostadsbyggande. Ingen annan kollektivtrafik i Sverige har sÄ stora resandeströmmar som tunnelbanan i Stockholm. Det görs omkring 1,2 miljoner resor varje dygn.

Handelskammarens förslag pÄ nya tunnelbanelinjer strÀcker sig tvÀrs över regionen frÄn Tyresö till Arninge, Ànda ut till Gustavsberg i nordost, till Huddinge centrum i söder och Viksjö i NordvÀst. Dessutom skapas tvÀrförbindelser som avlastar de inre delarna av tunnelbanenÀtet och ger 13 nya bytespunkter. Det blir totalt 22 nya tunnelbanestationer förutom de 14 som redan Àr planerade.

  • T-banan dras vidare frĂ„n Ropsten till Lidingö centrum.
  • Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4 500 bostĂ€der.
  • Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlĂ€ngs mot sydost i en tvĂ€rförbindelse som binder ihop söderort. ResenĂ€rer slipper Ă„ka in till Gullmarsplan och byta dĂ€r.
    T-banan förlÀngs frÄn Mörby centrum till Arninge.
  • Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blĂ„ linjen.
  • Gröna linjen till SkarpnĂ€ck förlĂ€ngs till Bollmora (Tyresö centrum), med en ny station vid Älta. Bostadspotentialen i Tyresö Ă€r 45 000 bostĂ€der. I Älta kan det byggas 17 600 bostĂ€der. 
    Den nya tunnelbanan till Nacka förlĂ€ngs till i första hand Orminge – med en ny station i BjörknĂ€s – men helst till Gustavsberg.
  • I rapporten föreslĂ„s Ă€ven en förlĂ€ngning av tunnelbanan frĂ„n FruĂ€ngen via LĂ„ngsjö och SnĂ€ttringe till Huddinge centrum. Bostadspotentialen Ă€r 11 300 i LĂ„ngsjö, 20 900 i SnĂ€ttringe och 30 100 i Huddinge centrum.

Ladda ner och lÀs hela rapporten Tunnelbana 3.0

Lyssna pÄ klippet och lÀs artikeln pÄ Sveriges Radio Handelskammaren vill ha 22 helt nya tunnelbanestationer

Se klippet pĂ„ TV4 Nytt förslag – 22 nya tunnelbanestationer


Kontaktperson

Daniella Waldfogel NĂ€ringspolitisk expert 08-555 100 14

Robert Östholm Kommunikationschef 08-555 100 01