Stockholms Handelskammare - Bankskatten blir ett sÀnke för Stockholm

Bankskatten blir ett sÀnke för Stockholm

Publicerad 8 juni 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Den föreslagna bankskatten riskerar att slÄ undan benen pÄ möjligheterna att göra Stockholms lÀn till ett av Europas fem ledande finanscentrum. Det Àr dessutom illavarslande att Nordea övervÀger att flytta sitt huvudkontor frÄn Stockholm. Bankskatten skadar dÀrmed Stockholms starka position som vÀrldsledande i att hÀrbÀrgera huvudkontor.

- Finansbranschen Àr en pulsÄder för Stockholms och Sveriges ekonomi. Om regeringen inför en bankskatt sÄ hotas jobb i Stockholmsregionen. Dessutom Àr tajmningen sÀllsynt dÄlig eftersom vi faktiskt har möjlighet att locka till oss finansinstitut frÄn London i och med brexit.

Det sÀger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

- Risken Àr Àven överhÀngande att Stockholms snabbt vÀxande fintechföretag flyttar sin verksamhet frÄn Stockholm. Ingen fÄr underskatta den internationella signalverkan det fÄr om snabbvÀxande svenska teknikföretag med bankambitioner vÀljer att vÀxa utanför Stockholm och Sverige, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Andreas Hatzigeorgiou Chefekonom 070-949 18 26