Stockholms Handelskammare - Bona och Tacton får prestigefyllt exportpris

Internationell handel

Bona och Tacton får prestigefyllt exportpris

Publicerad 28 augusti 2014 Uppdaterad 19 juni 2017
Priset delades ut av Kronprinsessan Victoria i samband med Stockholms Handelskammares World Trade Day p√• Grand H√ītel. √Örets mottagare av Export Hermes √§r Bona AB som erbjuder milj√∂anpassade produkter f√∂r att underh√•lla tr√§golv och Tacton systems som levererar mjukvarul√∂sningar f√∂r effektivisering av komplex f√∂rs√§ljning.

Export Hermes tilldelas svenska företag som genomfört remarkabla exportsatsningar och därigenom bidragit till att sätta Sverige på kartan. Juryns motiveringar för årets pristagare lyder:

Bona AB har med stadiga fötter på golvet långsiktigt och målmedvetet byggt upp ett framgångsrikt exportföretag med modern miljöprofil.

Tacton AB har i en komplex värld framgångsrikt förenklat försäljningsprocessen för sina kunder på världsmarknaden med sin egen paketerade intelligens.

- Bona och Tacton är två företag som genom exceptionella produkter och en tydlig exportstrategi nått framgångar på den internationella marknaden. Dessa två företag är värdiga vinnare av Export Hermes, säger Anders Lundwall, ordförande för Fonden för exportutveckling som delar ut priset.

För mer information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Om Export Hermes
Mottagare av utmärkelsen ska ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och med god lönsamhet. Priset delas ut av Fonden för Exportutveckling som stiftats av Sveriges Handelskamrar, Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, Sveriges Marknadsförbund, Företagsekonomiska Institutet och Mercuri-Schartauanerna. Export Hermes har delats ut sedan 1981 www.exportutveckling.se.

Läs också det tal Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, höll under Världshandelsdagen här.

Marianne Dott Projektledare Internationell Handel 08-555 100 37

Robert √Ėstholm Kommunikationschef 08-555 100 01