Stockholms Handelskammare - Brexit bromsar svensk export

Internationell handel

Brexit bromsar svensk export

Publicerad 29 mars 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Ny statistik visar att vÀrdet av den svenska varuexporten till Storbritannien föll med 15 procent 2016, till 71,9 miljarder kronor jÀmfört med 85,5 miljarder 2015.

- Flera svenska regioner har Storbritannien som sin viktigaste handelspartner. Att svensk varuexport fallit till Storbritannien indikerar att Brexitoron spökar pÄ allvar.

Det sÀger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom pÄ Stockholms Handelskammare.

- Historiskt har vi endast sett tvÄ sÄ stora fall de senaste tio Ären, dels finanskrisen 2008 och skuldkrisen 2011. Om exporten och handeln har minskat innan skilsmÀssohandlingarna Àr undertecknade sÄ finns det en risk att det reella fallet kan bli pÄtagligt och uthÄlligt, sÀger Hatzigeorgiou.

- Det Àr viktigt att regeringen tar siffrorna pÄ allvar. Man mÄste förbÀttra nÀringslivsklimatet och överge sina skattehöjningar pÄ jobb och företagande, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Följande skatter mÄste sÀnkas:

1. TillÄt snabbvÀxande svenska företag att göra sina medarbetare till delÀgare. Medan företag i Storbritannien har ett fungerande system för detta förhindrar det svenska skattesystemet i praktiken personaloptioner. Det förslag pÄ omrÄdet som regeringens utredning nyligen presenterade Àr otillrÀckligt. Stoppa planerna pÄ att höja beskattningen pÄ smÄföretag via 3:12-reglerna.

2. Utveckla systemet med expertskatt. Möjligheten att erbjuda expertskatt bör utökas frÄn dagens tre Är till Ätminstone fem Är. Möjligheten bör Àven omfatta de svenskar som bott och arbetat utomlands - till exempel i London - och dÀr förvÀrvat stora kunskaper och erfarenheter.

3. SÀnk bolagsskatten. Den svenska bolagsskattesatsen har sÀnkts över tid och ligger i dag pÄ 22 procent, i nivÄ med EU-genomsnittet. Storbritannien har nyligen aviserat en sÀnkning av sin bolagsskatt till 15 procent. Sverige bör övervÀga att sÀnka bolagsskatten till den brittiska nivÄn.

Se inslagen pÄ TV4 Nyhetsmorgon Storbritanniens skilsmÀssa frÄn EU: "Nu börjar klockan ticka" och SÄ pÄverkar Brexit dig och din plÄnbok

LÀs Àven Brexit sÀnker svensk export pÄ Di.

Andreas Hatzigeorgiou VD 08-55510042