Stockholms Handelskammare - Bygg en fjÀrde bana pÄ Arlanda

Infrastruktur

Bygg en fjÀrde bana pÄ Arlanda

Publicerad 26 januari 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Sveriges och Stockholms flygtillgÀnglighet Àr en viktig frÄga ur ett tillvÀxtperspektiv. Regeringens flygstrategi Àr dÀrför central i arbetet kring att stÀrka Stockholms flygtillgÀnglighet som i dag lÀmnar mycket övrigt att önska. TyvÀrr Àr införandet av flygskatt fullstÀndigt feltÀnkt och det gÄr stick i stÀv med strÀvanden att stÀrka Arlanda som internationell flygplats.

- Det Àr dags att bygga en fjÀrde bana pÄ Arlanda. En bra flygtillgÀnglighet Àr avgörande för att kunna stÀrka Stockholms och Sveriges ekonomi pÄ sikt. Kunskapsintensiva teknik- och tjÀnsteföretag har ett stort behov av fler internationella direktflyglinjer och en nationell flygskatt riskerar dÀrför att strypa företagens möjligheter att vÀxa.

Det sÀger Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

- Regeringens nya flygstrategi hÄller inte ihop. Det viktigaste strategiska beskedet borde ha varit att flygskatten inte ska genomföras. En svensk nationell flygskatt med svag miljöprofil kommer att motverka flera av regeringens mÄl i flygstrategin. Nu framhÀrdar infrastrukturministern med skatten. Det viktiga nu Àr att politiken understödjer utvecklingen och anvÀndningen av bioflygbrÀnsle sÄ att vi 2030 kan skapa ett fossilbrÀnslefritt inrikesflyg. HÀr behövs en satsning frÄn regeringen pÄ innovation och utveckling av den nya tekniken, avslutar Fredrik Sand.

Fredrik Sand 08-555 100 73

Hanna Björklund Tf. presschef 08-555 100 01