Stockholms Handelskammare - Bygg ut cykelbanorna i Stockholms lÀn

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Infrastruktur

Bygg ut cykelbanorna i Stockholms lÀn

Publicerad 26 maj 2016 Uppdaterad 19 juni 2017
Elcykeln fÄr en allt större betydelse vid arbetspendlingen. Med elcykel tar man sig fram bÄde snabbare och lÀngre. I Är spÄr branschen att försÀljningen av elcyklar kommer att fördubblas.

Handelskammarens nya rapport visar att pendlingsradien runt Stockholm ökar avsevĂ€rt om man pendlar 30 minuter med elcykel kan man nĂ„ flera stora tillvĂ€xtomrĂ„den, dĂ€r tiotusentals bostĂ€der byggs eller planeras, exempelvis Nacka Forum, Farsta, Älvsjö och Sundbybergs centrum.

– Elcykeln Ă€r i mĂ„nga fall det snabbaste fortskaffningsmedlet i rusningstrafik. Det Ă€r dags att politiken tar höjd för elcykelns frammarsch och genomför en storskalig utbyggnad av cykelbanorna i Stockholms lĂ€n. Dagens cykelbanor duger inte Ă„t snabba elcyklar, sĂ€ger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

Stockholms Handelskammares sju punkter för en bÀttre cykelinfrastruktur:

· SjösÀtt en storskalig utbyggnad av cykelbanor i hela Stockholms lÀn och anpassa cykelinfrastrukturen till elcykling.

· Snöröj och stÀda cykelbanorna.

· Skapa smarta trafikljus som kÀnner av vilket fordon som nÀrmar sig. Detta kan underlÀtta för cyklister.

· TillÄt högersvÀng vid rött.

· UnderlÀtta körningar för godstransporter nattetid genom tysta hybridlastbilar. Detta underlÀttar trygghet och framkomlighet för  frÀmst cyklister.

· Bygg parkeringsgarage för cykel-tÄgpendlare.

· Bygg kapacitetsstarka cykelstrÄk genom grönomrÄden istÀllet för att klÀmma in cykelbanor pÄ eller intill existerande vÀgar.

Fakta om cykelrapporten:

· Stockholms Handelskammares cykelrapport innehÄller en restidsmÀtning med elcykel, cykel och bil lÀngs tvÄ av de vanligaste cykelstrÄken i regionen: Nacka - Stockholms Central och Bromma - Stockholms Central. Restiden med elcykel Àr betydligt kortare Àn med vanlig cykel pÄ samma rutt. I rusningstid Àr elcykeln ocksÄ i flera fall mycket snabbare Àn en resa med bil


LÀs artikeln pÄ Dagens Nyheter "NÀringslivet hyllar elcyklar i stadsmiljön"

LÀs rapporten hÀr


Kontaktperson

Daniella Waldfogel NĂ€ringspolitisk expert 08-555 100 14

Robert Östholm Kommunikationschef 08-555 100 01