Stockholms Handelskammare - Bygg ut elbussnĂ€tet – stoppa spĂ„rvĂ€garna

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Infrastruktur

Bygg ut elbussnĂ€tet – stoppa spĂ„rvĂ€garna

Publicerad 28 februari 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Den snabba utvecklingen av elbussar öppnar helt nya möjligheter för en modern och miljövÀnlig kollektivtrafik. En utbyggnad av ett system med elbussar leder till lÀgre kostnader och snabbare byggtid i jÀmförelse med dyra spÄrvÀgslösningar.

- Elbussar Àr framtidens kollektivtrafik eftersom de Àr miljövÀnliga, tysta och flexibla. Att göra en storskalig utbyggnad av spÄrvÀgssystemet Àr inte ekonomiskt försvarbart och dÀrför Àr det förvÄnande att förslagen dyker upp igen. De bör stanna i malpÄsen. Elbussar Àr det moderna alternativet.

Det sÀger Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert pÄ Stockholms Handelskammare.

- Kollektivtrafikresandet i Stockholmsregionen mÄste öka. En modern region mÄste ha en miljövÀnlig och kostnadseffektiv kollektivtrafik. Elbussar uppfyller dessa kriterier, avslutar Fredrik Sand.

En elbussrapport frÄn Stockholms handelskammare visar:

* SpÄrvÀg City bör lÀggas ned och ersÀttas med elbussar. Planerna pÄ förlÀngning till Ropsten bör stoppas.

* UnderhÄllskostnaden för spÄrvÀg Àr tio gÄnger högre Àn för elbuss

* Den snabba utvecklingen av elbussar öppnar helt nya möjligheter för en miljövÀnlig kollektivtrafik. Genom att investera i elbussnÀt kan man utnyttja befintliga gator och vÀgar pÄ ett smart sÀtt istÀllet för att bygga dyra spÄr.

* Att bygga och driva fyrans buss som spÄrvÀg blir fyra till sex gÄnger dyrare Àn med en ny elbusslinje. Utredningen om att göra stombusslinje fyra till spÄrvÀg bör stoppas innan den kostar en enda krona.

* SpÄrvÀg Syd blir bÀttre som kapacitetsstark busslinje.

* TvÀrbanan till Kista blir för dyr och bör göras om till busslinje.


Laddas ner rapporten Framtidens buss Àr elektrisk


Kontaktperson

Fredrik Sand 08-555 100 73

Andreas Åström Kommunikationschef 073-633 55 55