Stockholms Handelskammare - Byggbranschen boomar i Stockholmsregionen

Byggbranschen boomar i Stockholmsregionen

Publicerad 10 maj 2017 Uppdaterad 10 maj 2017
Stockholms Handelskammare konstaterar att ekonomin i Stockholms län är fortsatt stark första kvartalet 2017. Byggindustrin uppvisar de högsta siffrorna på sex år. Konjunkturindikatorn för Stockholms län minskar marginellt från 103,9 till 103,3.

- Byggbranschen uppvisar de starkaste siffrorna på hela sex år. Det är positivt eftersom den är sysselsättningsintensiv och en viktig motor för hela ekonomin.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom Stockholms Handelskammare.

- Stockholmsekonomin hålls tillbaka av en hög arbetskraftsbrist inom främst bygg- och databranschen. Därför måste kompetensförsörjningen förbättras genom bättre möjligheter att locka talanger till regionen. Detta kan uppnås genom att förenkla för arbetskraftsinvandring. avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Rapportens huvudpunkter:

• Byggindustrin uppvisar de starkaste siffrorna på sex år. Dess konfidensindikator stärks med drygt tre enheter till 107,7.
  • Stockholmsekonomin hålls tillbaka av en hög arbetskraftsbrist. Många företag har svårt att hitta arbetskraft, inte minst inom bygg- och databranschen.
  • Konjunkturen i Stockholm fortsätter att vara starkare än normalt. Men Stockholmsbarometern försvagas något under första kvartalet 2017, vilket beror på ett minskat förtroende hos näringslivet.

På den interaktiva siten www.stockholmsbarometern.se kan du läsa mer om Stockholmsbarometern samt själv laborera med statistiken.

Ladda ner och läs hela Stockholmsbarometern Q1 2017

Läs även artikeln i DN Handelskammaren: Bristen på arbetskraft en flaskhals i Stockholm och artikeln i SvD Näringsliv "Extremt dystra" hushåll ser ljusare på framtiden

Andreas Hatzigeorgiou Chefekonom 070-949 18 26