Stockholms Handelskammare - Grön populism stryper flyget

Infrastruktur

Grön populism stryper flyget

Publicerad 15 mars 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Sveriges och Stockholms flygtillgÀnglighet Àr en viktig frÄga ur ett tillvÀxtperspektiv. Regeringens ambitioner att strypa flyget med en flygskatt Àr fullstÀndigt feltÀnkt. Inte minst som regeringens utredning visar att förslaget i bÀsta fall fÄr smÄ miljöeffekter. Det hotar dock minst 7000 jobb och gÄr stick i stÀv med strÀvanden att stÀrka Arlanda som internationell flygplats.

- En bra flygtillgÀnglighet Àr avgörande för att stÀrka Stockholms och Sveriges ekonomi pÄ sikt. Kunskapsintensiva teknik- och tjÀnsteföretag har ett stort behov av fler internationella direktflyglinjer och en nationell flygskatt riskerar dÀrför att strypa företagens möjligheter att vÀxa.

Det sÀger Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

- En svensk nationell flygskatt med svag miljöprofil kommer att motverka flera av regeringens mÄl för fler jobb. Att regeringen svÀnger 180 grader i frÄgan om sÀnkta arbetsgivaravgifter Àr bra, men inte trovÀrdigt. Det viktiga vore i stÀllet att politiken understödjer utvecklingen och anvÀndningen av bioflygbrÀnsle sÄ att vi 2030 kan skapa ett fossilbrÀnslefritt inrikesflyg. HÀr behövs en satsning frÄn regeringen pÄ innovation och utveckling av den nya tekniken, avslutar Fredrik Sand.

Fredrik Sand 08-555 100 73