Stockholms Handelskammare - Ny dom kan stoppa utvisning av arbetskraftsinvandrare

Ny dom kan stoppa utvisning av arbetskraftsinvandrare

Publicerad 13 december 2017 Uppdaterad 13 december 2017
Migrationsöverdomstolen har i dag kommit med en dom i fallet Danyar Mohammed frÄn Jokkmokk. Stockholms Handelskammare ser mycket positivt pÄ utslaget och att det kan minska antalet utvisade arbetskraftsinvandrare.

Maria Rankka, vd pÄ Stockholms Handelskammare, kommenterar:

- Det hÀr Àr vÀldigt glÀdjande. Domen kommer bli vÀgledande för Migrationsverkets arbete, vilket leder till att man inte kan tolka regelverket sÄ hÄrt som man gjort. Förhoppningsvis leder det till att det blir stopp för kompetensutvisningarna nu, sÀger Maria Rankka.

- För nÀringslivet har alla dessa utvisningar gjort att vi mÄnad för mÄnad fÄtt se viktig kompetens försvinna, trots att företagen skriker efter arbetskraft. Det har varit ett problem och har dessutom solkat Sveriges rykte som land att flytta till för att arbeta. Jag vill tro att den hÀr domen kan bli vÀndpunkten, sÀger Maria Rankka.

- Det hÀr har varit ett lopp mellan juridiken och politiken, dÀr egentligen de allra flesta sett hur orimlig situationen har varit. Nu hann juridiken först och nu finns det en dom som kan staka ut en ny och mer positiv vÀg som stÀrker möjligheterna till arbetskraftsinvandring till Sverige, sÀger Maria Rankka.

Charlotte Olsson NĂ€ringspolitisk expert 08-555 100 18