Stockholms Handelskammare - Pop-up-saluhall får Handelskammarens Stadsmiljöpris

Urbanisering

Pop-up-saluhall får Handelskammarens Stadsmiljöpris

Publicerad 5 oktober 2017 Uppdaterad 5 oktober 2017
Stockholms Handelskammares Stadsmilj√∂pris, som delats ut sedan 1986, g√•r i √•r till den provisoriska saluhallen p√• √Ėstermalmstorg. Byggnaden √§r t√§nkt att st√• p√• torget under de tv√• √•r som √Ėstermalms saluhall √§r st√§ngd f√∂r renovering och utveckling. Den provisoriska saluhallen har blivit en succ√© och har f√∂rdubblat antalet bes√∂kare.

- Handelskammarens Stadsmilj√∂pris g√•r i √•r till den provisoriska saluhallen p√• √Ėstermalmstorg. Pop-up-saluhallen √§r ett sp√§nnande grepp som manar till efterf√∂ljd och har gjort att torget f√•tt ett nytt fl√∂de av m√§nniskor. Dessutom lyser den upp gaturummet som en lykta p√• kv√§llen. Vi beh√∂ver fler tillf√§lliga l√∂sningar av det h√§r slaget i hela Stockholmsregionen, s√§ger Daniella Waldfogel, ledamot av Stadsmilj√∂prisets jury.

Juryns motivering:

En stad som växer och utvecklas med Stockholms hastighet och kraft behöver finna bra tillfälliga lösningar. Det är en utmaning att få dessa att berika istället för att förfula stadsmiljön.

Den tillf√§lliga saluhallen p√• √Ėstermalmstorg √§r ett lysande exempel p√• hur en praktisk n√∂dv√§ndighet ‚Äď restaureringen av saluhallen fr√•n 1800-talet ‚Äď kan generera inte bara en f√∂rstklassig byggnad, utan √§ven ett rikare stadsliv.

Medvetna satsningar på inpassning och gestaltning, även av strukturer som inte är avsedda att stå permanent, är därför något som bör uppmuntras. Att något är ämnat endast för en kortare tid kan också locka fram nytänkande och djärva grepp. Detta kan i sin tur ge impulser till det mer långsiktiga byggandet och därmed fungera som en drivande kraft för arkitekturutvecklingen i stort.

Fakta om Handelskammarens stadsmiljöpris:

• Handelskammarens stadsmilj√∂pris bel√∂nar projekt som p√• b√§sta s√§tt bidragit till f√∂rsk√∂nande eller f√∂rb√§ttring av Stockholms stadsmilj√∂. Projektet ska ha slutf√∂rts under det g√•ngna √•ret. Insatsen kan vara av √•terst√§llande, bevarande, f√∂rnyande eller p√• annat s√§tt f√∂r√§ndrande karakt√§r och g√§lla en milj√∂, inom- eller utomhus, som √§r tillg√§nglig f√∂r allm√§nheten.
    ‚ÄĘ Priset, som tidigare kallades Stockholmspriset, har funnits sedan 1986. De f√∂rsta √•ren gick priset till id√©er f√∂r Stockholms f√∂rsk√∂nande och f√∂rb√§ttrande. Sedan 1995 delas priset ut till projekt som faktiskt blivit genomf√∂rda.
    ‚ÄĘ Juryn best√•r av Sven Unger (ordf√∂rande), Mannheimer Swartling Advokatbyr√•, Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria, Henrik Nerlund, R√•det till skydd f√∂r Stockholms sk√∂nhet, Martin R√∂rby, Arkitekturhistoriker, Rasmus Waern, Wing√•rdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan √Öman, Curator och kulturentrepren√∂r, Boel Hellman, Arkitekt och del√§gare i Happyspace, Marianne Andr√©e och Daniella Waldfogel, Stockholms Handelskammare.

För ytterligare information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Följande projekt har belönats:

1995              Haga Norra trafikplats
1996              Jarlaplan, nya bostäder och upprustning av Borgarskolan