Stockholms Handelskammare - Pressinbjudan: Stockholms Handelskammares Världshandelsdag 2013

Internationell handel

Pressinbjudan: Stockholms Handelskammares Världshandelsdag 2013

Publicerad 28 augusti 2013 Uppdaterad 19 juni 2017

Världshandelsdagen 2013 handlar om hur företag agerar i globala värdekedjor. Sveriges internationella handel har vuxit kraftigt under de senaste decennierna och ändrat karaktär. En tredjedel av svensk export består idag av importerade komponenter och företagstjänster från hela världen. Internationell handel består numera av komplexa globala värdekedjor där svenska företag är både importörer och exportörer.

V√§rldshandelsdagen samlar de svenska handelskamrarna i utlandet, ledande experter, f√∂retr√§dare f√∂r politik och n√§ringsliv. Alla ger sin bild av hur det svenska n√§ringslivet och Sverige kan forts√§tta att vara konkurrenskraftigt och st√§rka handeln med omv√§rlden. I samband med V√§rldshandelsdagen delar H.K.H. Kronprinsessan Victoria ut det prestigfyllda priset Export Hermes till tv√• f√∂retag som lyckats v√§l i exportsammanhang.

Medverkande på Världshandelsdagen 2013:
H.K.H. Kronprinsessan Victoria
Ewa Björling, handelsminister
Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare
Hans Stråberg, ordförande Trans-Atlantic Business dialouge, fd koncernchef Electrolux
Helena Helmersson, CSR-chef H&M
Tell Hermansson, Generalsekreterare ICC

Tid: Torsdag 29 augusti kl 14.00-17.00, prisutdelning kl 14.10.
Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm.

Anmälan om pressmedverkan görs till Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, andreas.astrom@chamber.se eller 073-633 55 55.

Om Export Hermes

Priset Export Hermes delas ut av Fonden för exportutveckling. Kriterierna är att företagen ska ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och med god lönsamhet. Priset delades ut för första gången år 1981. Sedan dess har 49 företag mottagit Export Hermes.

Robert √Ėstholm Kommunikationschef 08-555 100 01