Stockholms Handelskammare - SÄ stÀrker vi Stockholms export

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Internationell handel

SÄ stÀrker vi Stockholms export

Publicerad 30 augusti 2016 Uppdaterad 19 juni 2017
Regionala strategier Àr vÀgen fram för att förbÀttra exportmöjligheterna. Dessa mÄste komplettera den nationella strategin eftersom Sveriges regioner har olika handelspartners.

MÄlet med internationaliseringsstrategin Àr att stimulera framvÀxten av fler företag som tar steget ut pÄ exportmarknaden. Mindre Àn tio procent av Stockholmsföretagen exporterar och de har ofta en smÄskalig verksamhet. 

– För att vi ska klara oss i den globala konkurrensen behöver huvudstadsregionen bli mer internationell. Exporten, importen och investeringarna mĂ„ste öka. Fler företag mĂ„ste ta steget ut pĂ„ den internationella marknaden. Regionen behöver locka till sig fler internationella talanger genom att införa ett talangvisum, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

– Företag mĂ„ste bli mer offensiva i sin export. De mĂ„ste börja rikta blickarna mot Indien och Kina eftersom det Ă€r dĂ€r den ekonomiska tillvĂ€xten sker. För att förbĂ€ttra exporten behöver vi genomföra en rad olika Ă„tgĂ€rder. AlltifrĂ„n att bygga ut Arlanda flygplats och förmĂ„ ett internationellt toppuniversitet att öppna filial i Stockholm, avslutar Hatzigeorgiou.

Internationaliseringsstrategin fokuserar pÄ följande mÄl:

  • Öppna regionen för globala talanger (utöka expertskatten, skapa ett servicekontor som kan hjĂ€lpa nyanlĂ€nda talanger med information, inför ett talangvisum).
  • SĂ€kra kompetensförsörjningen (locka hit ett utlĂ€ndskt toppuniversitet, underlĂ€tta utlĂ€ndska studenters intrĂ€de pĂ„ arbetsmarknaden).
  • Locka fler globala huvudkontor till Stockholm och stĂ€rk regionen som finansiellt centrum.
  • Koppla samman Stockholm med vĂ€rlden (bygg ytterligare tvĂ„ banor pĂ„ Arlanda flygplats, lös frĂ„gan om preclearance).
  • Lyft fram nya sektorer. Under senare Ă„rtionden har hĂ€lso- och sjukvĂ„rden genomgĂ„tt en omfattande internationalisering. Det finns en stark exportpotential inom vĂ„rdomrĂ„det. DĂ€rför mĂ„ste vĂ€lfĂ€rdsbolagen fredas frĂ„n skadliga politiska ingrepp.
  • Öka frihandeln. Se till att frihandelsförhandlingarna (TTIP) mellan EU och USA gĂ„r i lĂ„s.
  • SĂ€tt staden i centrum för handelspolitiken (skapa fria dataflöden, prioritera tjĂ€nstehandeln inom telekommunikation, utbildning, besöksnĂ€ring och vĂ„rd).
  • Tillvarata besöksnĂ€ringens exportpotential (gör engelska till officiellt sprĂ„k, förbĂ€ttra för kryssningstrafiken, inrĂ€tta fler direktflyglinjer frĂ„n/till Asien, Nordamerika och Europa).

Lyssna pÄ inslaget i Ekonomi Ekot "Svensk export till Iran lyfter"

LÀs hela rapporten "Det globala Stockholm - En strategi för huvudstadsregionens internationalisering"


Kontakta oss

Marianne Dott Projektledare Internationell Handel 08-555 100 37

Robert Östholm Kommunikationschef 08-555 100 01