Stockholms Handelskammare - Sociala medier sållar bort fler vid rekrytering

Jag förstår! På denna webbplats använder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Företagsklimat

Sociala medier sållar bort fler vid rekrytering

Publicerad 19 april 2017 Uppdaterad 10 maj 2017
Att kontrollera kandidater i sociala medier som Facebook och Linkedin blir en allt viktigare källa till information för dem som anställer personal. Trenden är tydlig: 2008 gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier och sju år senare hela fyra av tio företag.

- Informationen som framkommer i sociala medier har en allt större påverkan på företags rekryteringsbeslut. Det framkommer att 34 procent av företagen sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Personer som lägger ut information om sig själva på nätet måste vara medvetna om att detta kan bli en del av underlaget i en jobbsökarprocess.

Det säger Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

- En annan trend är att bemannings- och rekryteringsföretag i allt högre utsträckning vill kontrollera om kandidater finns i belastningsregistret. Det indikerar att företagen vill försäkra sig om att de inte rekryterar framtida säkerhetsrisker, avslutar Lotta Andersson.

Fakta från rapporten

  • Hela 34 procent av de svarande rekryterarna berättar att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Det är den högst siffran sedan den här undersökningen startade, 2008.
  • Det finns en optimism hos företagen. Hela 90 procent av arbetsgivarna uppger att de planerar att nyanställa de närmaste månaderna.
  • Bemannings- och rekryteringsföretagen vill i allt högre utsträckning kontrollera om kandidater har begått brott eller förekommit i stämningsärenden. Det är hela åtta procentenheter fler än i vår förra undersökning från 2015. 
  • Företagen prioriterar vikten av mångfald på arbetsplatsen. Samtliga grupper av företag graderar nu kandidaternas kunskaper i svenska språket i större utsträckning än tidigare. Det underlättar för företagen att matcha kandidatens språkkunskaper med rätt arbetsuppgifter och i högre grad möjliggöra en anställning.

Läs och ladda ner hela rapporten Sociala medier sållar bort fler vid rekrytering  '


Kontaktperson

Lotta Andersson Projektledare 08-555 100 13

Andreas Åström Kommunikationschef 073-633 55 55