Stockholms Handelskammare - Sociala medier sÄllar bort fler vid rekrytering

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Företagsklimat

Sociala medier sÄllar bort fler vid rekrytering

Publicerad 19 april 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Att kontrollera kandidater i sociala medier som Facebook och Linkedin blir en allt viktigare kÀlla till information för dem som anstÀller personal. Trenden Àr tydlig: 2008 gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier och sju Är senare hela fyra av tio företag.

- Informationen som framkommer i sociala medier har en allt större pÄverkan pÄ företags rekryteringsbeslut. Det framkommer att 34 procent av företagen sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Personer som lÀgger ut information om sig sjÀlva pÄ nÀtet mÄste vara medvetna om att detta kan bli en del av underlaget i en jobbsökarprocess.

Det sÀger Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

- En annan trend Àr att bemannings- och rekryteringsföretag i allt högre utstrÀckning vill kontrollera om kandidater finns i belastningsregistret. Det indikerar att företagen vill försÀkra sig om att de inte rekryterar framtida sÀkerhetsrisker, avslutar Lotta Andersson.

Fakta frÄn rapporten

  • Hela 34 procent av de svarande rekryterarna berĂ€ttar att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Det Ă€r den högst siffran sedan den hĂ€r undersökningen startade, 2008.
  • Det finns en optimism hos företagen. Hela 90 procent av arbetsgivarna uppger att de planerar att nyanstĂ€lla de nĂ€rmaste mĂ„naderna.
  • Bemannings- och rekryteringsföretagen vill i allt högre utstrĂ€ckning kontrollera om kandidater har begĂ„tt brott eller förekommit i stĂ€mningsĂ€renden. Det Ă€r hela Ă„tta procentenheter fler Ă€n i vĂ„r förra undersökning frĂ„n 2015. 
  • Företagen prioriterar vikten av mĂ„ngfald pĂ„ arbetsplatsen. Samtliga grupper av företag graderar nu kandidaternas kunskaper i svenska sprĂ„ket i större utstrĂ€ckning Ă€n tidigare. Det underlĂ€ttar för företagen att matcha kandidatens sprĂ„kkunskaper med rĂ€tt arbetsuppgifter och i högre grad möjliggöra en anstĂ€llning.

LÀs och ladda ner hela rapporten Sociala medier sÄllar bort fler vid rekrytering  '


Kontaktperson

Lotta Andersson Projektledare 08-555 100 13

Andreas Åström Kommunikationschef 073-633 55 55