Stockholms Handelskammare - Stockholm förvÀntas vÀxa med tvÄ SL-bussar per dag till 2020

Urbanisering

Stockholm förvÀntas vÀxa med tvÄ SL-bussar per dag till 2020

Publicerad 9 november 2011 Uppdaterad 19 juni 2017

De senaste fem Ären har Stockholms lÀns befolkning ökat med 164 400. Detta Àr en historisk ökning som stÀller stora krav pÄ utbyggd infrastruktur, kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande. Nya siffror visar att Stockholm de kommande 10 Ären förvÀntas vÀxa med ytterligare 348 000 personer. Det innebÀr att Stockholm Àr en av Europas snabbast vÀxande stÀder. TillvÀxttakten Àr exempelvis nÀstan dubbelt sÄ hög som Londons.

- Stockholms betydelse som Sveriges tillvÀxtmotor blir allt viktigare. NÀr befolkningen förvÀntas vÀxa med tvÄ SL-bussar varje dag fram till 2020 ökar behoven av nya investeringar i huvudstadsregionen, det sÀger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare.

- Stockholm har Àven en bra Äldersstruktur sett i ett internationellt perspektiv. Staden lockar till sig mÄnga ungdomar och endast Amsterdam och London har en yngre befolkning, avslutar Maria Rankka.

Mer fakta om undersökningen finns pÄ http://www.chamber.se/?id=1421&newsid=41827.

För ytterligare kommentarer kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.

Om Stockholms Handelskammare
Stockholms Handelskammare Àr sedan 1902 den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen, som omfattar Stockholms och Uppsala lÀn. VÄr verksamhet spÀnner frÄn det lokala till det internationella planet och vi Àr engagerade i allt som kan förbÀttra företagens villkor; frÄn bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi Àr en populÀr mötesplats för vÄra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anstÀllda. Handelskammaren Àr ocksÄ en betrodd tredjepart med ett av vÀrldens ledande skiljedomsinstitut. LÀs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.