Stockholms Handelskammare - Stockholmarna stÄr för halva statsskatten

Skattetrycket

Stockholmarna stÄr för halva statsskatten

Publicerad 16 mars 2012 Uppdaterad 19 juni 2017
Huvudstadsregionen Àr landets tillvÀxtmotor. Nya siffror som Stockholms Handelskammare tagit fram visar nÀmligen att invÄnare i Stockholms lÀn stÄr för hÀlften av alla direkta skatteinbetalningar till staten.

- Detta Àr ett tecken pÄ att det gÄr bra för Stockholm och flera internationella rankingar placerar regionen i vÀrldens tillvÀxttopp. Vi har mÄnga fördelar som internationella talanger och företag börjar fÄ upp ögonen för. Men för att regionen ska kunna hÀvda sig Ànnu bÀttre i den globala konkurrensen ökar kraven pÄ investeringar i ny infrastruktur och fler bostÀder, sÀger Stockholms Handelskammares VD Maria Rankka.

- Den tillvÀxt som skapas i Stockholm sprider sig snabbt till övriga regioner och vi vÀxer inte pÄ bekostnad av övriga landet. I stÀllet finns det ett ömsesidigt beroende. Men det Àr viktigt att understryka att det som Àr bra för Stockholm ocksÄ Àr bra för hela Sverige, avslutar Maria Rankka.

Fakta om undersökningen
Förutom intÀkter frÄn förvÀrvs- och kapitalinkomst bestÄr statens skatteintÀkter ocksÄ av fastighetsskatt och allmÀnna egenavgifter. För perioden nedan Àr förmögenhetsskatten med Är 2000-2007 och fastighetsskatten för bostÀder Är 2000-2008, sedan avskaffades de. LÀnets andel av de indirekta skatterna ingÄr inte i materialet (moms och punktskatter). Siffrorna omfattar lÀnets alla skattskyldiga, sÄvÀl hushÄll som företag.

2000 37,8 %
2001 41,0 %
2002 41,1 %
2003 40,9 %
2004 42,1 %
2005 44,6 %
2006 43,6 %
2007 43,9 %
2008 42,7 % (ej statlig förmögenhetsskatt, borttagen)
2009 43,0 % (ej statlig fastighetsskatt pÄ smÄhus, borttagen och ersatt med kommunal fastighetsavgift)
2010 50,2 %
2011 50,3%
KĂ€lla: SCB

Pressbilder pÄ Maria Rankka finns pÄ www.chamber.se/pressbilder-ny.aspx.

För mer information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 0736-33 55 55.

Om Stockholms Handelskammare
Stockholms Handelskammare Àr den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala lÀn. VÄr verksamhet spÀnner frÄn det lokala till det internationella planet och vi Àr engagerade i allt som kan förbÀttra företagens villkor; frÄn bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi Àr en populÀr mötesplats för vÄra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anstÀllda. Handelskammaren Àr ocksÄ en betrodd tredjepart med ett av vÀrldens ledande skiljedomsinstitut. LÀs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.