Stockholms Handelskammare - Stockholms arbetskraftsbrist rekordhög

Stockholms arbetskraftsbrist rekordhög

Publicerad 14 februari 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Stockholms Handelskammare konstaterar i en ny rapport att konjunkturen i Stockholms län är starkare än normalt. Konjunkturindikatorn för fjärde kvartalet 2016 stärks med drygt en enhet till 103,9. Stockholmsekonomin hålls tillbaka av den högsta arbetskraftsbristen på åtta år.

- Företagen i Stockholm fortsätter att anställa och hushållen är optimistiska. Byggbranschen och delar av tjänstenäringen utvecklas väl. Stockholmsekonomins akilleshäl är arbetskraftsbristen som är den högsta på hela åtta år. Inte minst bygg- och IT-företag i Stockholm har stora problem att hitta rätt arbetskraft.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

- Den ekonomiska aktiviteten i kombination med befolknings√∂kningen g√∂r att huvudstadsregionens behov √§r stora. Vi m√•ste investera mer i fler bost√§der och bygga √Ėstlig f√∂rbindelse samt p√•b√∂rja planering av nya tunnelbaneprojekt. Kompetensf√∂rs√∂rjningen m√•ste s√§kras genom b√§ttre m√∂jligheter att locka talanger till regionen, vilket kan uppn√•s genom att f√∂renkla f√∂r arbetskraftsinvandring, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Rapportens huvudpunkter:

• Stockholmskonjunkturen st√§rks under fj√§rde kvartalet 2016 och konjunkturen √§r starkare √§n normalt. Konjunkturindikatorn f√∂r Stockholms l√§n √∂kar fr√•n 102,8 till 103,9.
  • Byggbranschen ger viss skjuts till n√§ringslivet medan handeln backar. De flesta delbranscherna i Stockholms n√§ringsliv forts√§tter att utvecklas b√§ttre √§n normalt.
  • Arbetskraftsbristen blir allt v√§rre och n√•r de h√∂gsta niv√•erna p√• √•tta √•r. M√•nga f√∂retag har sv√•rt att hitta arbetskraft, fr√§mst IT-branschen har problem vilket h√§mmar deras tillv√§xt.

På den interaktiva siten www.stockholmsbarometern.se kan du läsa mer om Stockholmsbarometern samt själv laborera med statistiken.

Ladda ner och läs hela Stockholmsbarometern Q4 2016

Andreas Hatzigeorgiou Chefekonom 070-949 18 26