Stockholms Handelskammare - Stockholms arbetskraftsbrist rekordhög

Stockholms arbetskraftsbrist rekordhög

Publicerad 14 februari 2017 Uppdaterad 10 maj 2017
Stockholms Handelskammare konstaterar i en ny rapport att konjunkturen i Stockholms län är starkare än normalt. Konjunkturindikatorn för fjärde kvartalet 2016 stärks med drygt en enhet till 103,9. Stockholmsekonomin hålls tillbaka av den högsta arbetskraftsbristen på åtta år.

- Företagen i Stockholm fortsätter att anställa och hushållen är optimistiska. Byggbranschen och delar av tjänstenäringen utvecklas väl. Stockholmsekonomins akilleshäl är arbetskraftsbristen som är den högsta på hela åtta år. Inte minst bygg- och IT-företag i Stockholm har stora problem att hitta rätt arbetskraft.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

- Den ekonomiska aktiviteten i kombination med befolkningsökningen gör att huvudstadsregionens behov är stora. Vi måste investera mer i fler bostäder och bygga Östlig förbindelse samt påbörja planering av nya tunnelbaneprojekt. Kompetensförsörjningen måste säkras genom bättre möjligheter att locka talanger till regionen, vilket kan uppnås genom att förenkla för arbetskraftsinvandring, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Rapportens huvudpunkter:

• Stockholmskonjunkturen stärks under fjärde kvartalet 2016 och konjunkturen är starkare än normalt. Konjunkturindikatorn för Stockholms län ökar från 102,8 till 103,9.
  • Byggbranschen ger viss skjuts till näringslivet medan handeln backar. De flesta delbranscherna i Stockholms näringsliv fortsätter att utvecklas bättre än normalt.
  • Arbetskraftsbristen blir allt värre och når de högsta nivåerna på åtta år. Många företag har svårt att hitta arbetskraft, främst IT-branschen har problem vilket hämmar deras tillväxt.

På den interaktiva siten www.stockholmsbarometern.se kan du läsa mer om Stockholmsbarometern samt själv laborera med statistiken.

Ladda ner och läs hela Stockholmsbarometern Q4 2016

Andreas Hatzigeorgiou Chefekonom 070-949 18 26