Stockholms Handelskammare - Stockholms Handelskammare positiva till utredarens förslag om arbetstillstÄnd

Stockholms Handelskammare positiva till utredarens förslag om arbetstillstÄnd

Publicerad 19 december 2017 Uppdaterad 19 december 2017
Regeringens utredare har överlÀmnat ett förslag som ska möjliggöra för arbetskraftsinvandrare att stanna i Sverige för fortsatt arbete, trots att arbetsgivaren under tidigare tillstÄndsperioder begÄtt vissa mindre misstag gÀllande villkoren för arbetstillstÄnd.

Stockholms Handelskammare har tidigare drivit bland annat kampanjen #BackaTayyab och har dÄ efterfrÄgat förÀndringar som ligger i linje med vad utredaren nu föreslÄr.

Maria Rankka, vd pÄ Stockholms Handelskammare, kommenterar:

- Att komma tillrÀtta med kompetensutvisningarna har varit oerhört angelÀget eftersom reglerna sÄ uppenbart inte fungerat. Företag har avskrÀckts frÄn att rekrytera nÀr regelverket varit sÄ stelbent och triviala misstag kunnat fÄ sÄ stora konsekvenser för den anstÀllde. Nu skapas förutsÀttningar för en större trygghet och bÀttre möjligheter att ordna upp oavsiktliga misstag, sÀger Maria Rankka.

- För nÀringslivet Àr det hÀr en tidig julklapp. Redan förra veckans domar frÄn Migrationsöverdomstolen skapade förutsÀttningar för att kunna stoppa kompetensutvisningar, men det hÀr blir sÄ klart ytterligare en förstÀrkning av tryggheten för företag och deras anstÀllda. Det Àr otroligt positivt, sÀger Maria Rankka.

- OsÀkerheten runt arbetstillstÄnd och den tillhörande byrÄkratin har varit en av de mest akuta bromsklossarna att ta bort för att företag ska kunna vÀxa och utvecklas. Det ökar Sveriges attraktionskraft mot omvÀrlden, men vi har fortfarande en bostadskris som mÄste hanteras om vi fullt ut ska kunna locka topptalanger pÄ bred front. Det borde vara nÀsta stora frÄga för politikerna att vÄga ta tag i, sÀger Maria Rankka.

Andreas Hatzigeorgiou VD 08-55510042