Stockholms Handelskammare - Stoppa feltÀnkt flygskatt

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Infrastruktur

Stoppa feltÀnkt flygskatt

Publicerad 30 november 2016 Uppdaterad 19 juni 2017
Utredningen om införande av flygskatt Àr fullstÀndigt feltÀnkt. Studier visar att Sverige mÄste stÀrka flygtillgÀngligheten för att vara lÄngsiktigt konkurrenskraftig. Rankningar visar Àven att svensk flygtillgÀnglighet hamnar i strykklass.

- En bra flygtillgÀnglighet Àr avgörande för att kunna stÀrka Stockholms och Sveriges ekonomi pÄ sikt. Kunskapsintensiva teknik- och tjÀnsteföretag har ett stort behov av fler direktflyglinjer och en nationell flygskatt riskerar dÀrför att strypa företagens möjligheter att vÀxa.

Det sÀger Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

- Regeringens politik gÄr inte ihop. NÄgra ministrar driver pÄ för internationalisering och handel, men finansministern sÀtter upp nya hinder med flygskatten. Statsministern har sagt att Arlanda ska bli Nordens största flygplats - det Àr dags att visa det i handling, sÀger Fredrik Sand.

- Det som behövs nu Àr en storskalig tillverkning av bioflygbrÀnsle sÄ att vi 2030 kan skapa ett fossilbrÀnslefritt inrikesflyg. HÀr behövs en satsning frÄn regeringen pÄ innovation och utveckling av den nya tekniken. Att skapa nationella flygskatteregler i en globaliserad vÀrld Àr feltÀnkt. Det vore klokare att understödja de miljöregler som FN:s organisation för civilflyg, ICAO, nyligen har sjösatt, avslutar Fredrik Sand.


Kontakta oss

Fredrik Sand 08-555 100 73

Andreas Åström Kommunikationschef 073-633 55 55