Stockholms Handelskammare - Stoppa utvisningen av Tayyab Shabab

Stoppa utvisningen av Tayyab Shabab

Publicerad 16 maj 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Migrationsdomstolen i Stockholm meddelade idag att stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab och hans hustru ska utvisas på grund av en bagatellartad försäkringsmiss som hans tidigare arbetsgivare har gjort. Men domstolen var inte enig och två ledamöter ansåg att misstaget var ursäktligt och att Tayyab och hans familj borde få stanna.

- Vi behöver en lex-Tayyab lagstiftning som gör att talang som Sverige behöver inte kastas ut ur landet. Sveriges IT-företagare har ett extremt rekryteringsbehov och arbetskraftsbristen är stor. Att i det läget utvisa stjärnprogrammerare på grund av att ett enkelt formaliafel begåtts är fullständigt orimligt, särskilt som Tayyabs nuvarande företag har korrigerat misstaget.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till domslutet.

- För att företagen ska kunna växa och skapa arbetstillfällen måste det vara enkelt att locka topptalanger till Stockholm. Internationell talangrekrytering och arbetskraftsinvandring är därför avgörande för att Stockholmsregionen ska fortsätta att vara en världsledande startup-scen. Jag utgår nu ifrån att regeringen och migrationsminister Morgan Johansson skyndsamt ändrar lagstiftningen, avslutar Maria Rankka.

Fakta om fallet Tayyab Shabab

Tayyab Shabab kom till Sverige från Pakistan år 2013 för att läsa en masterutbildning i datavetenskap vid Linnéuniversitetet. Drygt ett år senare erbjöds han en fast anställning som mjukvaruutvecklare på ett IT-företag i Växjö. Tayyab fick arbetstillstånd och arbetade i Växjö fram till 2016 när han rekryterades av Stockholmsföretaget Dynamo, som är en av Sveriges ledande utvecklare av mobilapplikationer.

När Tayyab under våren 2016 ansökte om att få sitt uppehålls- och arbetstillstånd förlängt visade det sig att hans tidigare arbetsgivare hade missat att ansluta honom till företagets tjänstepensionsförsäkring. Så fort misstaget upptäcktes rättades det till av den nya arbetsgivaren. Men trots att Tayyab har en ny arbetsgivare som har alla försäkringar på plats ansåg Migrationsverket att den tidigare arbetsgivarens misstag var tillräckligt för att utvisa den 27-årige programmeraren och hans hustru ur Sverige. Med hjälp av Centrum för rättvisa överklagades Migrationsverkets beslut till migrationsdomstolen vid Förvaltningsrätten i Stockholm, som idag har meddelat dom i målet.

Charlotte Olsson Näringspolitisk expert 08-555 100 18