Stockholms Handelskammare - Utmärkt med "lex Tayyab"

Utmärkt med "lex Tayyab"

Publicerad 17 maj 2017 Uppdaterad 22 maj 2017
Migrationsdomstolen i Stockholm meddelade igår att stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab och hans hustru ska utvisas på grund av en bagatellartad försäkringsmiss som hans tidigare arbetsgivare har gjort. Idag meddelar regeringen att lagstiftningen ska ändras och att det ska bli enklare att få arbetstillstånd i Sverige, en lex Tayyab. Detta har Handelskammaren krävt länge.

- Det är utmärkt att regeringen nu berättar att de vill införa en ”lex Tayyab”. Sverige kan inte kasta ut IT-talanger när företagen har stora rekryteringsbehov och arbetskraftsbristen är hög. Jag utgår ifrån att den nya lagstiftningen innebär att enkla formaliafel, som företag gjort när arbetskraftsinvandrare anställts, ska kunna korrigeras i efterhand.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till att migrationsminister Morgan Johansson berättat att regeringen ska förenkla reglerna för att få arbetstillstånd i Sverige.

- För att företag ska kunna växa och skapa arbetstillfällen måste det vara enkelt att locka topptalanger till Stockholm. Internationell talangrekrytering och arbetskraftsinvandring är därför avgörande för att Stockholmsregionen ska fortsätta att vara en världsledande startup-scen, avslutar Maria Rankka.

Läs även artikeln på Di Digital Efter Tayyab Shababs utvisning: Nytt lagförslag före sommaren

Charlotte Olsson Näringspolitisk expert 08-555 100 18