Stockholms Handelskammare - Utmärkt med "lex Tayyab"

Utmärkt med "lex Tayyab"

Publicerad 17 maj 2017 Uppdaterad 19 juni 2017
Migrationsdomstolen i Stockholm meddelade igår att stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab och hans hustru ska utvisas på grund av en bagatellartad försäkringsmiss som hans tidigare arbetsgivare har gjort. Idag meddelar regeringen att lagstiftningen ska ändras och att det ska bli enklare att få arbetstillstånd i Sverige, en lex Tayyab. Detta har Handelskammaren krävt länge.

- Det √§r utm√§rkt att regeringen nu ber√§ttar att de vill inf√∂ra en ¬Ēlex Tayyab¬Ē. Sverige kan inte kasta ut IT-talanger n√§r f√∂retagen har stora rekryteringsbehov och arbetskraftsbristen √§r h√∂g. Jag utg√•r ifr√•n att den nya lagstiftningen inneb√§r att enkla formaliafel, som f√∂retag gjort n√§r arbetskraftsinvandrare anst√§llts, ska kunna korrigeras i efterhand.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till att migrationsminister Morgan Johansson berättat att regeringen ska förenkla reglerna för att få arbetstillstånd i Sverige.

- För att företag ska kunna växa och skapa arbetstillfällen måste det vara enkelt att locka topptalanger till Stockholm. Internationell talangrekrytering och arbetskraftsinvandring är därför avgörande för att Stockholmsregionen ska fortsätta att vara en världsledande startup-scen, avslutar Maria Rankka.

Läs även artikeln på Di Digital Efter Tayyab Shababs utvisning: Nytt lagförslag före sommaren

Charlotte Olsson Näringspolitisk expert 08-555 100 18