Stockholms Handelskammare - Varje stockholmare tjÀnar 47 000 kronor pÄ EU:s inre marknad

Internationell handel

Varje stockholmare tjÀnar 47 000 kronor pÄ EU:s inre marknad

Publicerad 20 maj 2014 Uppdaterad 19 juni 2017
En ny rapport frÄn Stockholms Handelskammare visar att varje stockholmare kan ha 47 000 kronor mer i plÄnboken Är 2020 om EU:s inre marknad fullbordas.
EU:s inre marknad med en fri rörlighet för varor, tjÀnster, arbetskraft och kapital, har skapat nya jobb, ekonomisk tillvÀxt och konkurrenskraftigare företag trots att den Àr lÄngt ifrÄn fullbordad.

- I tider av ekonomisk kris blir fullbordandet av den inre marknaden allt viktigare. Att öka handeln mellan lÀnder och stÀrka konkurrensen Àr viktigt för att Europas ekonomi ska förbÀttras, sÀger Handelskammarens vd Maria Rankka.

Fakta om rapporten:Rapportförfattaren Peter Stein, Stein Brothers, har gjort berÀkningar pÄ hur mycket bruttoregionalprodukten per invÄnare i Stockholms lÀn kan öka till 2020 om den ekonomiska integrationen förbÀttras i Europa. I Stockholms lÀn skulle den vara 47 000 kronor högre.

Rapporten kan laddas ner pÄ www.chamber.se.

För mer information kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.

Om Stockholms HandelskammareStockholms Handelskammare Àr sedan 1902 den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen, som omfattar Stockholms lÀn och Uppsala lÀn. VÄr verksamhet spÀnner frÄn det lokala till det internationella planet och vi Àr engagerade i allt som kan förbÀttra företagens villkor; frÄn bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi Àr en populÀr mötesplats för vÄra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anstÀllda. Handelskammaren Àr ocksÄ en betrodd tredjepart med ett av vÀrldens ledande skiljedomsinstitut. LÀs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se