Stockholms Handelskammare - Världens högsta trähus får Handelskammarens stadsmiljöpris

Bostäder

Världens högsta trähus får Handelskammarens stadsmiljöpris

Publicerad 10 juni 2014 Uppdaterad 19 juni 2017
Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris, som delats ut sedan 1986, går i år till de åtta våningar höga trähusen vid Strandparken i Sundbyberg.
Förutom att vara världens just nu högsta trähus och estetiskt tilltalande innebär husens byggteknik och materialval kortare byggtider, mindre buller och positiv klimatpåverkan.

- Vi delar ut priset till Folkhem AB och arkitekt Gert Wingårdh med förhoppningen att det ska inspirera fler att bygga annorlunda. Stockholm behöver fler byggherrar och entreprenörer som vågar satsa på innovativa modeller och tekniker. Förhoppningsvis kommer framtidens stadsbild att, likt trähusen, andas hållbarhet och nytänkande.
Det säger Sven Unger, ordförande i juryn.

Ur juryns utlåtande:
¬ĒGenom att re-lansera en av m√§nsklighetens √§ldsta byggmaterial - tr√§ - och uppdatera detta till samtidens och framtidens behov skapas ett viktigt inslag i framtidens stad, en stad som utvecklar och utvecklas i samklang med v√•r natur, m√§nniskor och f√∂retag.¬Ē

Fakta om Handelskammarens stadsmiljöpris:
Handelskammarens stadsmiljöpris belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Projektet ska ha slutförts under det gångna året. Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

Priset, som tidigare kallades Stockholmspriset, har funnits sedan 1986. De första åren gick priset till idéer för Stockholms förskönande och förbättrande. Sedan 1995 delas priset ut till projekt som faktiskt blivit genomförda.

Följande projekt har belönats:

1995 Haga Norra trafikplats
1996 Jarlaplan, nya bostäder och upprustning av Borgarskolan
1997 Moderna museet
1998 Kv Wahrenberg
1999 Aula Magna
2000 Arlanda Express och Piperska Murens barockpark
2001 Fysikcentrum
2002 Upprustningen av Stockholms kajer
2003 Dieselverkstaden i Nacka
2004 Södra Länken
2005 Liljeholmstorget
2006 Street
2007 Bonniers Konsthall
2008 AB Industricentralen och Nitty Gritty
2009 Lydmar Hotel
2010 Bibliotek i tunnelbanan
2011 Förskolan Paletten
2012 Perennparken i Skärholmen och stadsradhusen i kv Mursmäckan, Kärrtorp
2013 Priset delades inte ut

Juryn
Juryn består av Sven Unger (ordförande), Mannheimer Swartling Advokatbyrå;; Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria; Martin Rörby,Stockholms stads skönhetsråd; Rasmus Waern, The Nordic Architectural Magazine Project, Wingårdh arkitektkontor; Anders Wahlgren, Suecia-Film; Jan Åman, Atelier Slice; Marianne Andrée, Stockholm Handelskammare; Tomas Rittsel (sekreterare), Stockholm Handelskammare. Rasmus Wærn deltog inte i omröstningen p g a jäv.

Daniella Waldfogel Näringspolitisk expert 08-555 100 14

Robert √Ėstholm Kommunikationschef 08-555 100 01