Stockholms Handelskammare - Vinstförbud begraver välfärdsföretag

Välfärd

Vinstförbud begraver välfärdsföretag

Publicerad 30 januari 2017 Uppdaterad 30 januari 2017
Möjligheten att testa nya idéer är små inom den offentliga sektorn. Om det vittnar flera välfärdsföretagare som Stockholms Handelskammare intervjuat i en ny rapport. I rapporten berättar vi om 35 innovationer inom vård, skola och omsorg som alla uppstått utanför den offentliga sektorn och som går i graven om vinstförbud införs för välfärdsföretag.

– Det är oroväckande att utredningen är mycket mer långtgående än man tidigare har pratat om. Uppdraget preciserar i högre grad hur man ska begränsa vinster och utredningen berör många fler branscher inom välfärdssektorn än äldreomsorgen. Det har fått en utslagningseffekt på företag som inte har kommit lika långt som oss. Jag vet kollegor som fått lägga ned verksamheter och där tillväxten stannat av för att de inte får låna mer pengar. Bankerna är skeptiska till att låna pengar till välfärdsverksamhet, och det kommer inte heller några nya finansiärer, säger Catharina Tavakolinia på Kavat vård som har nio äldreboenden.

I rapporten intervjuas eldsjälar som utmanat gamla strukturer och skapat något nytt. De lyfter kvaliteten i svensk välfärd och kan, om de får vara kvar, mycket väl bli framtidens exportföretagare. Flera av dem pekar på olika hinder inom den offentliga sektorn som försvårar innovation.

- Jag har jobbat i landstinget och vet hur svårstyrt det är. Den här idén hade drunknat där. Här har vi nära till beslut, det tror jag är enda sättet att lyckas med att göra något nytt. Det säger Lotta Andreasson Edman, som startade Regnbågsmottagningen på den barnmorskedrivna mödravårdsmottagningen Mama Mia.

- Inom landstinget var det så mycket hets kring ersättningssystemet så man glömde bort varför man drev vård och patienterna kände att de inte blev lyssnade på, säger Hammad Al-Saaid som startade Riddarens vårdcentral.

- För att introducera ett annat sätt att arbeta krävs mod, att kunna tänka utanför boxen och att våga förändra. Det kanske inte är kommunernas starka sida? Det säger Annika Eliasson Frick, Akademiska skolan.

Läs eller ladda ner rapporten Välfärdsföretagens innovationer förbättrar våra liv