Stockholms Handelskammare - UnderlĂ€tta för besökarna – Nöjespendligen mĂ„ste bli bĂ€ttre

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

BesöksnÀring & kultur

UnderlĂ€tta för besökarna – Nöjespendligen mĂ„ste bli bĂ€ttre

Publicerad 13 juni 2018 Uppdaterad 15 juni 2018
Stockholm vÀxer snabbt som turiststad, men kollektivtrafiken hÀnger inte med. Under högsÀsong Àr bussar, bÄtar och spÄrvagnar överfulla och det Àr svÄrt att fÄ plats. Det resulterar i köer och lÄnga vÀntetider, vilket pÄverkar kvaliteten pÄ besökarnas upplevelse av vÄr stad.

Stockholms Handelskammares förslag för Artipelag:

  1. Direktbussar frÄn Stockholm C eller Slussen med möjlighet att komma snabbare frÄn city utan att besökarna ska behöva Äka via Gustavsberg.
  2. MÄnga fler turer pÄ helgerna och under sommaren.
  3. Att kommunikationerna till Artipelag med kollektivtrafik fÄr en ökad frekvens och ett antal nya rutter bÄde pÄ land och pÄ vattenvÀgarna.
  4. Att VÀrmdö kommun prioriterar enkla och smidiga transportsÀtt till en av kommunens största arbetsgivare.
  5. Kulturinitiativ Àr inte alltid permanenta. Det krÀvs en större flexibilitet i planeringen av rutter inom kollektivtrafiken samt att man hittar nya innovativa fÀrdsÀtt som gÄr att matcha med tillfÀlliga kulturinitiativ.

Stockholms Handelskammares förslag för Tallink Silja:

  1. Flytta den befintliga busshÄllplatsen nÀrmare terminalen.
  2. Gör transportstrÀckan frÄn terminalen till busshÄllplatsen mer tillgÀnglig, upplyst och trygg.
  3. Öka frekvensen pĂ„ bussavgĂ„ngarna för att tillgodose passagerarnas transportbehov.NĂ€r strax under tre tusen passagerare anlĂ€nder samtidigt Ă€r den nuvarande lösningen otillrĂ€cklig. Ett alternativ Ă€r att sĂ€tta in extra avgĂ„ngar som korrelerar med ankomst av fĂ€rja.
  4. FörbÀttra miljön lÀngs transportstrÀckan mellan terminal och tunnelbanehÄllplats med bÀttre skyltning, belysning, trygghet och tillgÀnglighet för alla, inklusive de med funktionsnedsÀttningar.
  5. Prioritera och planlÀgg en utbyggd reguljÀr vattenburen kollektivtrafik till VÀrtahamnen omedelbart, som ett komplement till övrig kollektivtrafik.
  6. Bygg Östlig förbindelse för att förbĂ€ttra landinfrastrukturen för Stockholms hamnar.

Stockholms Handelskammares förslag för DjurgÄrden:

  1. Utveckla DjurgÄrdsfÀrjan med fler turer och flexibla anlöp.
  2. Skynda pÄ planprocesserna för ytterligare en gÄng- och cykelbro till DjurgÄrden.
  3. ÅtgĂ€rda eventuella brister pĂ„ DjurgĂ„rdsbron för framtida behov.
  4. SÀtt in tÀtare bussturer som Àven trafikerar DjurgÄrden senare pÄ kvÀllen.
  5. SÀtt in tÀtare bussturer specifikt till museiparken för att underlÀtta för skolklasser och förskolegrupper.
  6. Permanenta försöket (som nu görs i Kista) med mindre, förarlösa elbussar pÄ DjurgÄrden, eller skapa annan form av eldriven skytteltrafik.
  7. Synliggör DjurgÄrden genom att skylta upp den nya spÄrvÀgslinjen med DjurgÄrdskÀnsla redan vid starten vid T-centralen.

Stockholms Handelskammares förslag för Magasin 9:

  1. FörlÀng strÀckningen för buss 1 med ytterligare en hÄllplats vid Magasin 9, nÀra pendelbÄten SjövÀgens hÄllplats pÄ Frihamnspiren.
  2. FörbÀttra belysningen och skapa tillgÀngliga trottoarer i omrÄdet för ökad sÀkerhet och framkomlighet.

Kontaktperson

Lotta Andersson Projektledare 08-555 100 13

Robert Östholm Kommunikationschef 08-555 100 01