Stockholms Handelskammare - Henrik Staaf & Jesper MĂ„rtensson, Mathleaks

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / VÀlfÀrd / Henrik Staaf & Jesper MÄrtensson, Mathleaks

Henrik Staaf & Jesper MĂ„rtensson, Mathleaks

Liten tuva vĂ€lter ofta stort lass – och lilla Mathleaks har redan vĂ€nt upp och ner pĂ„ skolans matematikundervisning. I dag anvĂ€nder över 100 000 skolelever appen. – Vi vet att mĂ„nga kör fast i matten. Det ville vi Ă€ndra pĂ„, sĂ€ger grundarna Henrik Staaf och Jesper MĂ„rtensson.

NÀr de startade Mathleaks tog de avstamp i sin egen frustration frÄn skoltidens mattelektioner.

– Matte handlar inte om att lĂ€ra sig saker utantill utan om att förstĂ„ hur det funkar. Trots det fĂ„r eleverna bara facit till lĂ€roböckerna, men inga förslag pĂ„ hur de ska lösa uppgifterna, sĂ€ger Henrik Staaf.

Det Àr nu fyra Är sedan som Henrik, ekonom, fick kontakt med Jesper som Àr IT-utvecklare. BÄda var dÄ nyexaminerade frÄn Handelshögskolan respektive KTH. NÀr Henrik berÀttade om sin idé kÀnde Jesper igen sig direkt:

– Matten var ju det som var absolut svĂ„rast pĂ„ gymnasiet. Varför fick man bara facit men inga lösningsförslag?

DĂ€r började resan mot det som i dag Ă€r ett företag med nio anstĂ€llda – och Nordens största utbildningsapplikation med över 100 000 anvĂ€ndare.

Genom att prenumerera pÄ Mathleaks app fÄr eleverna lösningsförslag till uppgifterna i de vanligaste matteböckerna i Ärskurs 9 och gymnasiet. Man fÄr en förklaring av teorin och hur den kan tillÀmpas för att rÀkna ut talet. En inlÀrningsmetod som har stöd i forskningen.

– Eleverna vill begripa matten och de vill göra det sĂ„ effektivt som möjligt. Vi försöker inte göra matten rolig – men vi ser till att du tar dig igenom den utan att behöva slita av dig hĂ„ret, sĂ€ger Jesper MĂ„rtensson.

BÄde elev- och mattefokuset, menar grundarna, Àr den stora skillnaden mellan Math Leaks och traditionella lÀromedelsförlag.

– Förlagen tappar hakan nĂ€r vi sĂ€ger att det Ă€r eleverna, inte skolorna, som Ă€r kunderna dĂ„ det Ă€r eleverna som ska lĂ€ra sig matte, sĂ€ger Henrik Staaf. Deras affĂ€rsmodell Ă€r ju att trycka böcker som de sĂ€ljer till skolorna – och i flera Ă€mnen.

– Men det Ă€r ju först nĂ€r vi utgĂ„r frĂ„n elevens behov som vi kan utveckla rĂ€tt, sĂ€ger Jesper MĂ„rtensson.

Det Àr ocksÄ tack vare eleverna som företaget kunnat etablera samarbete med ett fyrtiotal skolor över hela landet. Skolorna köper mÀngdrabatterade licenser som ger hela klasser tillgÄng till lösningsförslagen.

– Vi har gĂ„tt in och skapat ett helt nytt kundsegment. I alla skolor vi sĂ€ljer till Ă€r det eleverna som trycker pĂ„, sĂ€ger Jesper MĂ„rtensson.

– En rektor berĂ€ttade att en hel skolklass hade stegat in och sagt att “Nu vill vi ha Mathleaks, det fĂ„r ni fixa”, sĂ€ger Henrik Staaf.

Utan trycket frĂ„n eleverna – och teknikpositiva mattelĂ€rare – hade det varit svĂ„rt att komma in pĂ„ skolorna, menar grundarna.

– Skolorna Ă€r inte sĂ„ förĂ€ndringsbenĂ€gna generellt. Man vet vad man har och varför dĂ„ Ă€ndra till nĂ„got som kanske inte fungerar, sĂ€ger Henrik. DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att vi kan visa att det funkar. 

Och nu tar företaget nĂ€sta steg: att ge ut en digital mattebok – gratis.

– Genom att skolorna fĂ„r boken gratis frigörs medel till att köpa lösningsförslagen, som Ă€r gjorda för mobil och lĂ€splatta. Alla matematiska termer och begrepp gĂ„r att klicka pĂ„ för att komma vidare till en förklaring, sĂ€ger Jesper MĂ„rtensson.

Men varför Àr det ett litet start up-företag som gör det hÀr och inte nÄgot av de etablerade förlagen?

– Förlagen kan trycka böcker, och de klarar sig pĂ„ det, men de kan inte digitalisering. De arbetar ocksĂ„ med flera Ă€mnen och har inte som vi fokus enbart pĂ„ matte. Det Ă€r vi tacksamma för, eftersom det gett oss flera Ă„rs försprĂ„ng.

FAKTA / Mathleaks

  • I en enkĂ€t uppger över 40 procent av Mathleaks anvĂ€ndare att de anser att de höjt sitt mattebetyg tack vare appen.
  • I ett test pĂ„ en gymnasieskola i Stockholm fick hĂ€lften av eleverna anvĂ€nda Mathleaks inför sitt slutprov i matte. 
  • I Mathleaks-gruppen var det 40 procent fler av eleverna som klarade slutprovet Ă€n i kontrollgruppen – trots att grupperna haft samma mattelĂ€rare.
  • Nu planerar man fler studier för att mĂ€ta hur effektivt verktyget Ă€r.  

Fler vÀlfÀrdsinnovatörer

Alla vÀlfÀrdsinnovatörer