Minst 30 procent av alla primĂ€rvĂ„rdsĂ€renden gĂ„r att ta över video.
Det sÀger Johannes Schildt, medgrundare och vd pÄ bolaget WebbhÀlsa som driver Kry, Sveriges första digitala vÄrdcentral.
Sedan starten för ett drygt Är sedan har tjÀnsten vÀxt snabbt och har i dag tagit emot över 10 000 patienter.
Som patient bokar och betalar man sin lÀkartid online. Man legitimerar sig med bank-id och sedan tar doktorn emot via videosamtal i lÀsplattan eller mobilen. Patienten fÄr rÄdgivning, recept eller remiss  precis som vid ett vanligt vÄrdbesök, med skillnaden att det sker hemma eller pÄ jobbet.
 Vi frigör tid frÄn den fysiska vÄrden varje dag och gör att folk som Àr sjukare kan fÄ hjÀlp snabbare, sÀger Johannes Schildt.
 Som vi ser det Ă€r vĂ„rt uppdrag inte slutfört sĂ„ lĂ€nge det sitter folk i vĂ€ntrum pĂ„ vĂ„rdcentraler och akutmottagningar som vi skulle kunna hjĂ€lpa i stĂ€llet.
Förutom den egna mottagningen online har företaget i dag vÄrdavtal med landstinget i Jönköping. Diskussioner pÄgÄr Àven med Stockholms lÀns landsting. Det Àr inte sÄ konstigt att landstingen Àr nyfikna pÄ möjligheterna med virtuella vÄrdmöten: i digitaliseringen finns stora samhÀllsvinster att hÀmta hem.
Patienter sparar tid pĂ„ att inte behöva gĂ„ till en fysisk vĂ„rdcentral samt undviker ocksĂ„ smittorisken som det innebĂ€r att sitta i ett vĂ€ntrum. Lokalkostnader kan hĂ„llas nere, liksom tolkkostnader dĂ„ patienterna kan matchas mot lĂ€kare som talar samma sprĂ„k. Ytterligare en stor besparingsmöjlighet ligger i minskat behov av hyrlĂ€kare pĂ„ avfolkningsorter. MĂ„nga landsting har i dag svĂ„rt att rekrytera lĂ€kare och fĂ„r betala dyrt till bemanningsbolag för att lösa problemet. Genom att anvĂ€nda videomöten kan ett landsting betala en Ânormal lĂ€karlön till en lĂ€kare som hjĂ€lper patienter med enklare besvĂ€r pĂ„ distans, i stĂ€llet för att betala henne dubbelt sĂ„ mycket för att sitta pĂ„ byns vĂ„rdcentral.
 VÄr vanligaste patient Àr en 80-talist, och överraskande ofta finns han eller hon pÄ en mindre ort, sÀger Johannes Schildt.
Vad har varit avgörande för att er idé skulle bli verklighet?
 Bredbandsutbyggnad, hög smartphonepenetration samt att vi startade i privat regi stĂ€llet för att gĂ„ via landstinget.
 Kry kommer att erbjudas som en del av den offentliga vÄrden. Men hade vi vÀntat pÄ landstingen hade det tagit alldeles för lÄng tid. Nu har vi drivit en egen pilot under ett Ärs tid och visat att det hÀr Àr uppskattat och att det fungerar.
Ingen av Krys grundare kommer frÄn vÄrden. Har det varit ett problem?
 Jag tror tvÀrtom att vi har haft stor nytta av det. Vi Àr inte fast i nÄgra sega strukturer och vi driver utvecklingen med privat kapital, utan hjÀlp frÄn det offentliga.
SÄ hur kan vi stimulera mer innovation i vÀlfÀrden?
 De utmaningar som vĂ€lfĂ€rden stĂ„r inför Ă€r utmĂ€rkta drivkrafter för innovatörer att hitta lösningar. Men innovation Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att upphandla, eftersom upphandlingsmodellen Ă€r feltĂ€nkt. I stĂ€llet för att sĂ€ga vilken tjĂ€nst man vill ha borde man sĂ€ga vilket problem man vill att den ska lösa.
 Jag upplever att det inom offentlig förvaltning finns en nĂ€rmast absurd vilja att göra saker sjĂ€lv, som att bygga en dyr sajt för hundra miljoner kronor i stĂ€llet för att lĂ„ta nĂ„gon som kan det göra det för en brĂ„kdel av pengarna. Det Ă€r ett enormt slöseri med skattepengar.
För att skapa ett bÀttre klimat för innovation vill Johannes Schildt se fler plattformar dÀr myndigheter tillhandahÄller öppna data. I dag finns till exempel Hip, Health Innovation Platform, som ger Ätkomst till data för den som vill utveckla tjÀnster för vÄrden:
 SĂ„ tror jag att vi mĂ„ste jobba mycket mer, att bygga en infrastruktur för privata innovatörer. Det offentliga ska bygga motorvĂ€gen  inte bilarna.Â
FAKTA / Kry
|